De IJ Tunnel

No items found.

Waar nu dagelijks honderden mensen met de pont naar de overkant gaan, ging vroeger een pont waar niet alleen fietsers, maar ook auto’s
en zelfs een echte trein op gingen. een echte Spoorpont.

Amsterdam barstte uit zijn voegen door de snelle groei van de bevolking en na drooglegging van het toenmalige buitengebied Noord was dat de ideale plek voor de vestiging van industrie. Er was vanzelfsprekend een goede verbinding nodig. Fabrikanten die zich daar wilden vestigen wilden pas hun handtekening onder de overeenkomst zetten als er een degelijke spoorlijn in het gebied zou komen, met tevens een spoorlijn aan de andere kant van het water.

En deze verbinding is er ook gekomen middels de Spoorpont. Vooral in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw werd het spoor veel gebruikt en ging de Spoorpont een aantal keer per dag met de wagons naar de overkant.

En aangezien de IJ-tunnel en de ring om Amsterdam nog niet aangelegd waren, maakten ook auto's gebruik van de reguliere pont samen met fietsers en voetgangers.

Een drukke bedoeling. Niet meer voor te stellen.

Tekst:

Tom Jongbloed

2

June 2025

Beeld: 

Lara Verbrugge

Ontvang meer als nieuwsbriefabonnee

Maandelijkse nieuwsbrief
Toegang tot de kaart met wandelroutes
Activiteiten in de stad

Word nu ook abonnee voor € 5,- per maand.

Word abonnee